Test pneumatík Mitas E07 na Ďalekom východe
Sezóna bola v plnom prúde a ja som sa opäť vydal na ďalekú cestu za dobrodružstvom. I tento krát som siahol po pneumatikách Mitas E07, aby som potvrdil získané skúsenosti z predošlej cesty po západnej Afrike.
Termín a miesto testovania:
Trasa viedla zo Slovenska cez Poľsko, Bielorusko a naprieč celým Ruskom na ďaleký východ do mesta Magadan a naspäť. Jej dĺžka merala cez cez 25 000km, po rôznych povrchoch, ktorým dominovali asfaltové cesty s rôznou kvalitou. Nechýbali ani off-roadové úseky po kamenitých, šotolinových a rozbahnených cestách ako i úseky v obzvlášť náročnom teréne. Dĺžka trasy mimo asfaltového povrchu merala cez 6500 km.

Testované pneumatiky:
Charakteristika výrobcu:
Mitas E07 je cestovná enduro pneumatika pre cestovné endurá s moderným figurovým dezénom pre predné i zadné kolesá. Má dobré jazdné vlastnosti ako na ceste, tak i v ľahkom teréne.

Rozmery pneumatík:
predná |
MITAS 110/80-19 57T E07 TL |
zadná |
MITAS 150/70-17 69T E07 TL |
Hustenie pneumatík:
predná |
2,1 bar |
zadná |
2,3 bar |
Testovací motocykel:
Zaťaženie motocykla:
1 jazdec + celková váha motocykla s batožinou 386kg |
Trasa:

Kritériá a subjektívne hodnotenie pneumatík:
1.Opotrebenie:
Postupné opotrebovávanie profilu pneumatík som priebežne odmeriaval v intervale najazdenia 1500 km. Na zadnej pneumatike v strede behúňa, v mieste styku – záberu dezénu s vozovkou. Na prednej pneumatike som hodnoty odmeriaval z najviac namáhanej časti behúňa - nie zo stredu pneumatiky. Hodnoty opotrebenia som zozbieral z viacerých miest po celom obvode a ich aritmetické priemery sú zobrazené v nasledovnom grafe.

Z grafu možno vyčítať, že opotrebenie prednej i zadnej pneumatiky prebieha prilbližne v rovnakom pomere. Predná pneumatika začína asi s polovicou hĺbky profilu pneumatiky zadnej, z čoho usudzujem, že obe pneumatiky sú nastavené tak, aby bola dosiahnutá rovnaká životnosť. V porovnaní s výsledkami z predchádzajúceho testu pneumatík E07 v Afrike, sa v tomto teste preukázalo, že pri rovnakom počte najazdených kilometrov (12 000km), pneumatiky dosiahli porovnateľné opotrebenie. Tento fakt ma utvrdzuje v tom, že pneumatiky zvládnu i väčší počet kilometrov aký bol dosiahnutý v oboch doterajších testoch. Životnosť v tomto teste bola znížená ich extrémnym zaťažovaním v teréne. Ich výmena bola podmienená značnou únavou behúňa ako aj dispozíciou ich výmeny za nové pneumatiky. Avšak v krajnom prípade a za použitia duší, by pneumatiky i po dosiahnutých 16 000 km ešte slúžili. Stále zostávala časť profilu medzi značkovačom opotrebenia dezénu a behúňom. Vysoká životnosť tvrdšej použitej zmesi pneumatík E07 a univerzálnosť dezénu ich predurčujú pre diaľkové cestovanie. Pri dlhodobej jazde priemerne okolo 800km denne sa neprejavilo žiadne narušenie prvkov dezénu, ktoré by bolo spôsobené z dôvodu prehriatia pneumatiky samotnej.
Na nasledujúcich fotografiách s počtom najazdených kilometrov okolo 16 000km, je vidieť rozsiahle opotrebenie v oblasti behúňa. Toto výrazné popraskanie až zostarnutie pneumatiky bolo spôsobené neustálym cyklickým zaťažovaním behúňa vplyvom výrazných povrchových nerovností vozovky (jamy, priečne ryhy a pod.) na trase cez 6500 km.

Pneumatiky boli značne unavené až zoslabené, čo sa pri oprave defektov prejavilo nedržaním samotného tvaru pneumatiky a bez použitia duše ich nebolo možné nahustiť. Lepšie výsledky v tomto náročnom teréne, by priniesla zosilnená verzia Dakar.

Značné opotrebenie figúr dezénu, ich chýbajúce časti, ryhy boli spôsobené enormným zaťažovaním pneumatík v ostrom kamenistom teréne.
Fotodokumentácia pneumatík a jazdených povrchov v priebehu testu:






2.Ovládateľnosť:
Pri nájazde do zákruty je potrebný väčší dôraz pre náklon motocykla. Toto chovanie je dané tvarom behúňa, ktorý je plochejší v porovnaní s inými typmi pneumatík v tejto triede. Na druhej strane je zanedbateľné na motocykli zaťaženom batožinou, kedy je potrebná oveľa väčšia sila na prekonanie tiaže v postranných kufroch.
3.Priľnavosť v náklone:
Pri jazde v zákrute na suchom asfalte, so zreteľom na zaťaženie motocykla je bočné vedenie dostatočné a ich chovanie je kľudné bez straty adhézie. Na mokrom povrchu je citeľná mierna nervozita, čo si vyžaduje určitú zdržanlivosť pri jazde.
4.Priľnavosť pri zrýchľovaní:
Prenos sily, priame a bočné vedenie je dostatočné, pneumatiky nepodklzujú. I pri rýchlostiach nad 160km/h sa pneumatiky správajú stabilne bez výraznej nervozity.
5.Správanie v medznej oblasti:
Pneumatiky sa pri bežnom brzdení správajú v štandardných medziach. Pri extrémnom brzdení, v priamom smere jazdy, držia motocykel v pôvodnom smere. Stabilita pri brzdení sa viac krát preukázala v extrémnych nepredvídateľných situáciách.
6. Jazda v teréne:
Poloterénny dezén pneumatík ich predurčuje do suchých a kamenitých podmienok. Pri jazde na suchu mimo spevnených komunikácii, na šotoline, kamení, piesku sa E07 chovajú v medziach stability a umožňujú jazdcovi kontrolu nad motocyklom. Tvar a geometria dezénu zabezpečujú pneumatikám dostatok trakcie v suchých podmienkach. V podmáčanom a blatistom teréne vzhľadom na geometriu dezénu a obmedzené možnosti ťažkého motocykla majú priemerné jazdné vlastnosti, ale svoju prácu si odvedú.
7. Hlučnosť:
Jazda na pneumatikách E07 je sprevádzaná výraznejšou zvukovou kulisou.
Zhrnutie:
Test pneumatík MITAS E07 bol orientovaný pre potreby motocestovateľa a to na maximálny kilometrový nájazd s dôrazom na bezpečnosť a stabilitu jazdy pri plne batožinou zaťaženým motocyklom. Pneumatiky sa vyznačujú vysokou životnosťou a všestrannosťou použitia, ktoré umožnujú i jazdu v ľahšom predovšetkým suchom teréne. Na blatistom a podmáčanom povrchu vzhľadom na obmedzené možnosti ťažkého motocykla sa taktiež nestratia. Vizuálna stránka dezénu dodáva motocyklu atraktívny dobrodružný OFF-ROAD vzhľad. V tomto teste sa potvrdili vlastnosti pneumatík získané v Afrike, pričom bola reálne posunutá hranica ich životnosti o niekoľko tisíc kilometrov. Pre výpravu do náročných terénnych podmienok odporúčam použiť verziu Dakar a aplikovať duše. V porovnaní s inými výrobcami podobných typov pneumatík je ich prednosťou i pomer nadobúdajúcej ceny/výkon.
|